BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS

Thursday, November 19, 2009

Selamat Bercuti untuk semua...

Di sini saya nak mengucapkan Selamat Bercuti dan Selamat Pulang kepada semua warga Institut Pendidikan Guru Malaysia Kampus Sultan Mizan bermula pada 19/11/09 hingga 2/1/10..Semoga cuti ini akan membawa manfaat kepada kita semua..Carilah sesuatu yang berguna pada masa cuti ini untuk dijadikan bekalan pada tahun hadapan..Kepada team hoki IPGM KSM, usaha bersungguh-sungguh pada kejohanan Night City Games pada 21/11/09 dan Open Pinang pada 11-14/12/09 nanti. Harap2 kita akan dapat keputusan yang membanggakan pada kejohanan nanti sebagai penutup untuk tahun 2009..

Saturday, November 14, 2009

Kisah Jam Tangan


Sem ni aku telah beli jam baru setelah beberapa jam yang aku beli dah rosak..mmg patut rosak pun.jam murah..ni aku beli yang mahal terus.arap2 la pasni dah tak rosak dah. Ni aku nak kongsi 1 cite tentang jam tangan....
.............
.............
.............

Seorang pemuda sedang dalam perjalanannya kembali ke Kuala Lumpur menaiki keretapi Mel-malam. Antara penumpang yang ramai ada seorang tua yang duduk disebelahya. Setelah lama berdiam diri, sambil menguap si pemuda bertanya kepada orang tua tersebut, " Pakcik, pukul berapa sekarang?"

Sebuah pertanyaan yang biasa, yang kadangkala kita tujukan kepada sesiapa pun. Dan selalunya kita akan mendapat jawapan. Namun kali ini sungguh diluar dugaan, orang tua tadi berdiam diri sahaja. Mungkin orang tua ini kurang pendengaran, berkata pemuda tersebut dalam hatinya. Dia mengulangi pertanyaan sampai 3 kali. Namun orang tua itu tetap berdiam diri tanpa sebarang riak dari wajahnya.

Pemuda tersebut mencuit orang tua tersebut dan berkata, "Saya hairan mengapa pakcik tidak menjawap pertanyaan saya? Salahkah saya bertanya?"

Orang tua itu menoleh sambil berkata, "Bukannya saya tidak mahu menjawap, tapi nanti kalau saya jawap, kita pasti akan bersoal jawap mengenai soal ini soal itu, dan akhirnya kita akan bertambah mesra." Si pemuda termangu mendengar ceramah orang tua itu.Terus dia bertanya lagi, "Lalu apa salahnya kalau kita menjadi lebih mesra?"

Orang tua itu berkata lagi, "Apabila kita bertambah mesra ketika anak gadis dan isteri saya menjemput saya di Kuala Lumpur, nanti kita akan turun bersama-sama. Dan saya pasti mengenalkan mereka kepada kamu."

Si pemuda itu tambah bingung dan tidak tentu arah. "Kemudian?" tanyanya lagi."Isteri saya orangnya baik sekali kepada semua orang, takut nanti dia mempelawa anda ke rumah. Nanti kamu akan mandi dan berehat di rumah saya,dan juga akan kami jamu di rumah saya. Setelah itu kamu boleh menjadi rapat dengan anak gadis saya dan kamu akan menjadi teman lelaki anak saya. Lama-lama kamu akan menjadi menantu saya," katanya lagi.

Si pemuda yang tadi sudah bingung sekarang semakin bingung.Terus dia bertanya, "Pakcik, apakah hubungannya semua ini dengan pertanyaan saya yang pertama? Sambil berdiri orang tua tersebut menjawap dengan lantang,

"Masalahnya?,

SAYA TIDAK MAHU MEMPUNYAI MENANTU SEPERTI KAMU. JAM TANGAN PUN TAKDERRR!"

Thursday, November 12, 2009

Tutorial Berguna Untuk Pc/Laptop

1. MACAM NE NAK BUAT FIREFOX BROWSER LAGI LAJU DARIPADA CHROME?
BENDE NYE SENANG!

Install je version of mine field yg LATEST
PASTU enter mine field browser kat address bar... type about;config
Dan kat FILTERBOX... taip JIT
PASTu, tukar javascript.options.jit.chrome
DARIPADA false ke true...
Dengan Klik dua kali kat situ....
bende ni akan buat dia lagi laju dari GOOGLE CHROME ...
kompem WORK 100000% (based on the way u do this)
Korang kene tau... dia pon ada Private Browsing Feature...
kelebihan ni.....
KENE INGAT :-

"MINE FIELD IS NOT A STABLE BROWSER THAN THE FIRE FOX BROWSER
EVEN THOUGH IT IS SIMILAR TO FIRE FOX BROWSER
MOST OF THE ADDONS MOT WORK ON MINE FIELD
OTHER THAN THIS IT IS THE BEST BROWSER WHEN COMPARED TO ALL"

2. START PC KORANG LAJU GILER tapi bukan gune cara HIBERNATE.. 100% EFFECTIVE dan TIDAK BERBAHAYA!

First click START BUTTON then run
pastu type regedit
PRESS r enter
ni akan bukak REGISTERY EDITOR....
pastu... tgk key ni....:-

HKEY_LOACAL_MECHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Contr ol\ContentIndex


ada kan??
kat situ, cari key yg namenye... :-
"Startup Delay"
click 2 kali kat situ...
now where its base...
CLICK DECIMAL...
sekarang... default value ialah 4800000
change value ke 40000....
HERE U GO!!!!
U HAVE JUZ DONE IT!!!
>>>>>>>CLOSE the registery editor and RESTART!!!

3. TINGKATKAN KELAJUAN HARD DISK WINDOWS (100% SAFE AND TIADA SOFTWARE DIPERLUKAN)
STEPS :-

1) Run SYSEDIT.EXE dariapada START run command
2) Expand system kat fail window
3) Scroll down sampai r akhir2 file tu sampai korang jumpe line [386enh]
4) ENTER untuk masuk blank line, and kat line tu taip Irq14=4096 (This line IS CASE SENSITIVE)
5) Click kat file menu and CLICK SAVE
6) Tutup SYSEDIT and REBOOT komputer...
7) Restart WINDOWS...

4. TUNJUK FAVOURITE NAME KORANG KAT WINDOWS TASKBAR
FOLLOW STEP2 ni utk DISPLAY favourite WORD/NAME kat windows taskbar :-

untuk gune trick ni... korang kene log sebagai admin kat pc masing2...

1) tekan windows start button then click CONTROL PANEL option... (start>setting>control panel)

2) Pilih Regional and Language Option.. (ragional option tab> customize> time)

SEBAGAI CONTOH.. ak nak nama CRAZYSTUDENT utk di display kan...

type satu nama utk TIME SYMBOLS :-
AM Symbol: CRAZYSTUDENT
PM Symbol: CRAZYSTUDENT

CLICK APPLY and APPLY again....
SEKARANG TENGOK KAT JAM KORANG TU.... kan ada nama tu!!!


Pasangan Hidup


Pernahkah anda terfikir, mengapa kita sebagai manusia sangat mementingkan soal pasangan hidup? Apatah lagi semasa single, kita mula merasakan bahawa mempunyai pasangan merupakan satu keharusan. Lebih-lebih lagi apabila mempunyai pasangan, dunia ini kita yang punya. Sangat indah dan berbunga-bunga, tidak peduli apa orang lain nak kata, yang penting bersama pasangan.

Akan tetapi, apabila kita putus cinta, sebaliknya pula. Dunia rasa gelap, hidup segan mati tak mahu. Bagaikan dihiris sembilu dan ditujah pisau di dalam dada. Sampai ada yang sanggup bunuh diri. Kes seperti ini boleh berlanjutan sehingga berbulan-bulan lamanya. Bahkan bertahun, sehingga ada yang menubuhkan satu group Anti Lelaki atau Anti Perempuan.

Kalau diadakan sebuah portal atau survey di dalam masalah pasangan hidup, saya yakin bahawa hampir semua yang mengetahuinya ingin menempatkan masalah pasangan hidup di dalamnya. Walaupun ada tempat untuk mengadu, akan tetapi ramai yang malu. Cuba tanya kepada sesiapa sahaja, hampir semua mengatakan di dalam kamus hidupnya ada masalah ini yang tersimpan untuk tatapan diri sendiri. Bermula dari masalah bagaimana mencari yang sesuai, membuat pilihan sehinggalah memiliki pasangan hidup.

Apakah ini hasil dari peningkatan hidup dan arus kemodenan masa kini? Atau memang ini lumrah manusia? Atau memang telah ditetapkan olehNYA? Wallahualam.

Jom lihat sejarah asal-usul pasangan hidup :

1. Ketika Allah menciptakan dunia beserta isinya, DIA selalu berkata bahawa hasil ciptaanNYA itu ‘baik

“Allah melihat bahwa terang itu baik, lalu dipisahkan-Nyalah terang itu dari gelap”

“Lalu Allah menamai yang kering itu darat, dan kumpulan air itu dinamai-Nya laut. Allah melihat bahwa semuanya itu baik

“Tanah itu menumbuhkan tunas-tunas muda, segala jenis tumbuh-tumbuhan yang berbiji dan segala jenis pohon-pohonan yang menghasilkan buah yang berbiji. Allah melihat bahwa semuanya itu baik

“dan untuk menguasai siang dan malam, dan untuk memisahkan terang dari gelap. Allah melihat bahwa semuanya itu baik

“Maka Allah menciptakan binatang-binatang laut yang besar dan segala jenis makhluk hidup yang bergerak, yang berkeriapan dalam air, dan segala jenis burung yang bersayap. Allah melihat bahwa semuanya itu baik

“Allah menjadikan segala jenis binatang liar dan segala jenis ternak dan segala jenis binatang melata di muka bumi. Allah melihat bahwa semuanya itu baik

“Maka Allah melihat segala yang dijadikan-Nya itu, sungguh amat baik. Jadilah petang dan jadilah pagi, itulah hari keenam”

2. Hanya dalam satu hal sahaja Allah berkata sesuatu itu tidak baik. Iaitu waktu IA melihat bahawa manusia yang diciptakanNYA itu sendiri

Allah berfirman: “Tidak baik, kalau manusia itu seorang diri saja. Aku akan menjadikan penolong baginya, yang sepadan dengan dia.”

3. Diciptakanlah perempuan, sebagai ‘penolong yang sepadan’. Sejak itu, Allah menganggap pernikahan adalah hal yang serius dan mereka menjadi satu daging (asal-usul bermulanya hubungan seksual suami-isteri).

“Sebab itu seorang laki-laki akan meninggalkan ayahnya dan ibunya dan bersatu dengan isterinya, sehingga keduanya menjadi satu daging”

Seperti dalam firmanNYA, hubungan suami-isteri adalah sesuatu yang Tuhan ciptakan dan merupakan sesuatu yang indah (hubungan seksual suami-isteri).

Selama ini, kita selalu memikirkan bagaimana mencari pasangan hidup? Siapa yang sesuai dengan kita? Apatah lagi hubungan seksual juga menjadi sebahagian besar kehidupan manusia. Masalahnya, kenapa hari ini kita sering mendengar perkara-perkara yang berbeza dengan apa yang difikirkan? Bahkan suami-isteri sering bergaduh dan penceraian berlaku secara meluas tanpa memikirkan kesan dan akibatnya. Hubungan seksual juga disalahgunakan. Kejadian-kejadian rogol dan raba sering dilaporkan.

Sayangnya, manusia merosakkan segalanya. Dunia pertama kali diciptakan dalam keadaan sempurna! Tidak ada penderitaan, fitnah, luka ataupun penderitaan lainnya yang kita alami pada saat ini. Lalu, apa yang membuat dunia ini berubah? Apakah kerana manusia mulai melakukan hubungan seksual? Kerana makan buah epal terlarang? Atau kerana telah ditetapkan?

Daripada membuat cerita mengapa ini terjadi dan mengapa itu terjadi, baik kita lihat firmanNYA. Menurut firmanNYA, “manusia memutuskan untuk tidak mengikuti peraturan Allah” ini kerana manusia telah melanggar perintah pertamanya, firmanNYA “janganlah kau makan buahnya, sebab pada hari engkau memakannya, pastilah engkau mati” tetapi diingkari peraturan itu dan dilanggarnya. Jadi jangan pelik, kenapa ini-itu berlaku. Telah diingatkan dari awal kejadian.

“Karena itu Allah menyerahkan mereka kepada hawa nafsu yang memalukan, sebab isteri-isteri mereka menggantikan persetubuhan yang wajar dengan yang tak wajar”

“Demikian juga suami-suami meninggalkan persetubuhan yang wajar dengan isteri mereka dan menyala-nyala dalam berahi mereka seorang terhadap yang lain, sehingga mereka melakukan perkara sumbang, lelaki dengan lelaki, dan karena itu mereka menerima dalam diri mereka balasan yang setimpal untuk kesesatan mereka”

Lalu, apakah tujuan pernikahan itu setelah apa yang terjadi hari ini?

Kesimpulannya, langsungnya pernikahan atau tidak bukanlah persoalannya, akan tetapi cara bagaimana kita menjalankan kewajipan kita sebagai manusia untuk taat padaNYA.

Sekiranya ada kesilapan atau percanggahan pendapat, hendaklah ajukan terus disini untuk tujuan penambahbaikan atau terus diajukan kepada alim ulama yang berdekatan dengan anda. Tujuannya tak nak ada yang salah faham.

Wallahualam.