BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS

Friday, March 19, 2010

Tips Pengguna Facebook


Ni aku nak kongsi dengan kalian semua berkenaan tip menggunakan Facebook agar lebih berhati-hati supaya tidak ketagihan nanti...

1. Memanipulasi akaun Facebook untuk manfaat Islam melebihi kepentingan peribadi. Jesteru, ruang yang ada wajar digunakan untuk mempromosi kefahaman Islam melalui tulisan, video, audio dan sebagainya.
2. Jaga aurat dan pandangan mata. Jgn memuat turun gambar yg tidak lengkap penutupan auratnya(khususnya wanita), apatah lagi yang bebar2 mendedahkan aurat.
3. Elakkan mengumpat dalam facebook.
4. Hadkan dan kurangkan perbincangan soal remeh temeh peribadi yang membuang masa diri sendiri dan org lain.
5.Tidak mempercayai aplikasi tilik moden seperti rahsia tarikh lahir dan sepertinya yg terkandung dalam aplikasi percuma Facebook, sama ada dasar suka2 atau sebaliknya.
6. Menyedari bahawa maklumat kita di Facebook boleh menjadi database pihak asing untuk memantau kehidupan dan informasi peribadikita jika tidak terkawal. Database sebegini sebenarnya amat bernilai malah ada satu organisasi di dunia ini yang mampu menyimpan maklumat manusia sebagaimana Facebook. Maklumat sebegini amat banyak gunanya untuk pelbagai tujuan kejahatan dan ketamakan.

Sumber: Ustaz Zaharuddin Abd Rahman (Solusi 17)